Kontakt
gabriela-havrilova

Gabriela Havrilová

Realitní makléř

Region:

Celá ČR

Adresa:

Jungmannova 748/30,
110 00 Praha

Blog poradce

Získejte změnou dodavatele energií.

Převod a optimalizace kontraktů na energie je běžně poskytovanou službou naší realitní kanceláře. Pojďme si zodpovědět některé z dotazů, se kterými se v souvislosti s touto službou setkáváme.

Proč je výhodné dělat přepis energií s profesionálem?

Klientům zajišťujeme výběr z produktů několika prověřených dodavatelů a poskytujeme relevantní doporučení – např. výhodnou kombinaci ceny a délky kontraktu. To je velký rozdíl proti situaci, kdy si klient (např. nový nájemník bytu) chce převést kontrakt sám v rámci jednoho dodavatele, u kterého si může vybírat pouze z omezené nabídky produktů – zdaleka totiž nemusí nalézt vhodné řešení.

Lze vyřešit vše z pohodlí domova u jakéhokoliv dodavatele?

Ano, změna dodavatele, či nová smlouva na odběr elektřiny a zemního plynu se dá zajistit bez návštěvy pobočky vybraného obchodníka. V našem portfoliu celý proces zvládneme u všech dodavatelů. Je nutné mít k dispozici pouze několik dokumentů, na základě kterých připravíme nabídku – jde o dokumenty, které každému z nás minimálně jednou ročně přichází poštou či e-mailem (např. periodická faktura za elektřinu nebo zemní plyn).

Jak celý proces funguje?

Připravíme nabídku, která obsahuje různé délky smluvních kontraktů u různých smluvních dodavatelů. Předáváme osobní doporučení na dodavatele a důvod, proč tak činíme. Klient si vybere variantu a my zajistíme všechny dokumenty ke kontrole a podpisu. Následně se postaráme o předání a zajištění nutných úkonů ke změně dodavatele či přepisu odběru.

Je služba bezplatná?

Ano, za službu optimalizace energií se neplatí.

Přepis jakých smluv zajišťujete?

Zajištujeme převody elektřiny a zemního plynu.

Při jakých příležitostech přepis zajišťujete?

Prodej/nákup a pronájem nemovitosti. Zde je výhodou, že při doložení ztráty vztahu k nemovitosti je možné jakýkoliv kontrakt ukončit bez sankce dodavatele. Dále lze posoudit i jakýkoliv běžící kontrakt a pokud je to možné a výhodné, dodavatele změnit. Také se na nás obrací podnikatelé a firmy, kteří chtějí znát možnosti úspor.

Kolik lze změnou dodavatele ušetřit?

Při aktuálních možnostech na trhu bývají cenové rozdíly někdy velmi zajímavé, v řádu 500 – 1 500 Kč/MWh bez DPH. Pro výpočet možné úspory uvádíme orientační roční spotřeby:

  • domácnost v bytě 2+kk: 2 – 3 MWh (elektřina), 5 – 10 MWh (zemní plyn)
  • rodinný dům 150 m²: 3 – 5 MWh (elektřina) a 8 – 14 MWh (zemní plyn),
  • rodinný dům 150 m² při využívání pouze elektřiny (tepelné čerpadlo, elektrokotel): spotřeba 8 – 20 MWh
  • střední firma 20 MWh (elektřina) a 50 – 200 MWh (zemní plyn)

Jak dlouho přepis trvá?

Přepis odběru je nastaven podle platných termínů každého dodavatele. Standardní lhůta pro ukončení aktuálně platné smlouvy je 30 dnů od podání žádosti na ukončení a následných cca 10 dní má dodavatel, aby zajistil schválení a připojení u operátora trhu s elektřinou.

Jsou výhodnější smlouvy na dobu určitou nebo na dobu neurčitou?

Vždy záleží na dodavateli. Pravidlem bývá, že klienti, kteří se rozhodnou pro variantu s fixním ceníkem (tzn. kontrakty na dobu určitou) mají zajímavější cenu, než klienti u stejného dodavatele s ceníkem na dobu neurčitou. V současné době nejčastěji uzavíráme smluvní kontrakty s kratším typem úvazku (12 měsíců).

Je nutné obávat se menších dodavatelů nebo je lepší volit jistotu u dodavatele většího?

Klientům nenabízíme dodavatele, který by neměl dlouholetou tradici na trhu s energiemi a nebyl klientsky prověřen. Může se stát, že nedoporučíme dodavatele, který vznikl před nedávnem. Platí však, že velké množství dodavatelů (i těch menších), kteří „přežili“ rok 2022 je nyní připraveno bez problémů dodávat energie svým zákazníkům.

Je běžné měnit dodavatele třeba každý rok nebo je výhodnější zůstávat u jednoho dodavatele?

Zákazníků měnících dodavatele každý rok je minimum. S klientem se spíše domlouváme, zda změna splnila jeho očekávání a zda bylo něco, co u dané společnosti nevyhovovalo. Pokud nalezneme bod, který aktuální dodavatel není schopen naplnit, hledáme variantu, která bude vyhovovat více.

Může mi dodavatel jednostranně zvýšit cenu? Jak se mohu bránit?

Ano, dodavatel může měnit nastavené podmínky. Vždy záleží na produktu, který má klient s daným dodavatelem domluven. V případě, že by tak dodavatel jednostranně učinil, musí klienta na tuto skutečnost upozornit a ten má možnost v daných termínech buď akceptovat nabídku, či podat výpověď a vybrat si bez sankce nového poskytovatele. Pro případ jednostranného navýšení existuje možnost ukončit smlouvu do 10 dnů před zmiňovaným navýšením ceny, či před úpravou smluvních podmínek.

Co mám udělat, pokud zvažuji změnu dodavatele nebo pokud jsem koupil/prodal/pronajal nemovitost a potřebuji vyřídit přepis energií?

Stačí poslat e-mail na „energie@stoneandbelter.cz“ s krátkým popisem situace. K dalším krokům se ozve specialista.

Více »

Napište nám